Boos zat Frank aan tafel. Vorige week was hij gezellig bij zijn vrienden totdat één van hen iets negatiefs over zijn vrouw zei. Hij had dit gehoord van Frank’s vader. Frank ontplofte toen hij het hoorde. Zijn ouders waren wel vaker kritisch op zijn vrouw, maar dit ging te ver. Hoe halen ze het in hun hoofd? Hij zou ze morgen eens goed de waarheid zeggen.
Roddel komt vaker voor dan je denkt en bovendien: het maakt meer kapot dan je lief is. Het zet relaties onder druk en kan deze beschadigen. Zoiets kan ook zomaar voorkomen in een familiebedrijf. Er zijn voldoende ‘ingrediënten’ aanwezig: samen wonen op één erf, onenigheden tussen broers en zussen of ouders en een kind. Voor je het weet is het onderwerp van gesprek binnen het bedrijf. En dat is destructief.
Hoe mooi is het wanneer het lukt roddel te voorkomen? Wat helpt daarbij?
- Wanneer jij degene bent die ’roddelt’, wat weerhoud je er van om de ander er op aan te spreken?
- Wanneer jij degene bent die roddel hoort, wijs deze persoon liefdevol op zijn gedrag en geef aan dat je dit niet wilt horen. Vraag eventueel om met deze persoon naar degene te gaan over wie het gaat om er samen over te praten.
- Wanneer jij degene bent waar de roddel over gaat, breng het op een goede manier ter sprake bij de bron waar het vandaan komt. Doe er zelf niet mee aan en neem geen wraak.
Ik raakte betrokken bij het voorbeeld van Frank. Samen bespraken we hoe hij met zijn ouders in gesprek kon raken. En toen het zo ver was bleek dat ouders het zo niet bedoeld hadden en zelf ook schrokken van de uitwerking ervan. Dit hadden ze zich niet gerealiseerd. Dat gaf openheid en ruimte voor verder gesprek.
Peter van Genderen