Veel conflicten kunnen worden voorkomen. Ik hoor u denken: ‘Gemakkelijk gezegd’. Maar ik meen het echt. Bij mediation is zowel het voorkomen van een conflict als het oplossen van een conflict een mogelijkheid. Ik kies voor het voorkomen en laat zien wat daar aan bij kan dragen.
‘Op tijd praten’ wordt vaak geadviseerd maar als het gaat om persoonlijke of gevoelens dan vinden de meeste mensen dat enorm in gewikkeld. Wat ik wil aandragen is: ‘Durf te vragen!’
Ook niet gemakkelijk maar hier ligt wel een grote kans als het gaat om voorkomen van conflicten.
Twee voorbeelden.
Mij wordt de vraag gesteld: ‘Mijn man wil graag dat zijn 80-jarige vader zich iets minder met het bedrijf bemoeit. We zullen wel aan de praat moeten hè?’ Ik heb met de vraagsteller besproken of ze met haar man twee vragen kan bedenken die ze het liefst aan hun (schoon-) vader zouden willen stellen en deze dan vervolgens ook echt te stellen.
De kunst daarbij is om open vragen te maken. Open vragen zijn waar de ander zelf een antwoord op kan geven en die beginnen met wie, wat, waar. Dus niet: ‘Zou je niet eens stoppen? Maar: ‘Wat maakt dat je nog altijd zoveel inzet toont op het bedrijf? Of: ‘Wat vind je van de manier waarop ik het bedrijf leid, wat zou je anders doen?’ Je verrast de ander en zeker weten dat je nieuwe zaken te horen krijgt.
Na een perfect verlopen overdracht blijft één van de kinderen met vragen zitten. Er is duidelijk geen conflict maar het hele gezin kiest toch voor een familiegesprek onder mijn leiding. Al bij de online intake verandert er iets. Vader zegt ineens: ‘Bij de hele overdracht heb ik me gericht op de continuïteit van het bedrijf. Maar wat betekent het voor jou dat het bedrijf nu van je broer is? De dochter stopte met huilen en vertelde haar verhaal: ze mist haar ouderlijk huis.
Twee voorbeelden van ‘Durf te vragen’ maar ……wie vragen stelt moet ook goed kunnen luisteren. Anders mis je nog de oplossing om een conflict te voorkomen.
Anne Marie (van Oldeniel) Boerhof
Agrimediator